Monitor Onveilige Wegsituaties

De Monitor Onveilige Wegsituaties helpt verkeersongevallen te voorkomen, en het aantal verkeersslachtoffers op korte termijn te verminderen. Door slim gebruik van data en technologie bij gemeenten en andere wegbeheerders worden ‘bijna ongelukken’ op specifieke onveilige locaties inzichtelijk gemaakt en worden specifieke onveilige locaties in 3D gevisualiseerd.

Onveilige situaties in het verkeer

De mate van onveiligheid in het verkeer in de stad wordt nu vooral bepaald op basis van de beleving van inwoners en/of omwonenden, die niet altijd hard gemaakt kan worden aan de hand van objectieve cijfers over daadwerkelijke ongelukken. Daardoor is het lastig om maatregelen te onderbouwen, zoals aanpassingen aan de weg of aan de groenvoorzieningen. Het sentiment over verkeersveiligheid is echter wel medebepalend voor de weerstand die wordt geboden tegen plannen om nieuwe woningen te bouwen, of tegen andere initiatieven op het gebied van stedelijke ontwikkeling die leiden tot meer verkeersdrukte.

Vooral op plaatsen waar kinderen zijn, is het belangrijk om preventief maatregelen te nemen voor verbetering van de verkeersveiligheid, in plaats van reactief te handelen als er al een ongeluk is gebeurd. De Monitor Onveilige Wegsituaties zorgt voor zicht op de “bijna” ongelukken.

Naast unieke Floating Car Data van Bridgestone Mobility Solutions, is de monitor gebaseerd op onder andere data van Veilig Verkeer Nederland (meldingen van burgers over onveilige verkeerssituaties) en data van de Nationale Politie (geregistreerde ongevallen). Deze innovatieve oplossing kan eenvoudig worden uitgebreid met andere data, o.b.v. maatwerk.

Handelingsperspectief

Door gebruik van de Monitor Onveilige Wegsituaties ontstaat handelingsperspectief voor de gemeente of wegbeheerder om het gesprek aan te gaan met omwonenden en andere belanghebbenden over concrete (verkeers)maatregelen om kruispunten, rotondes en andere wegdelen veiliger te maken. Er ontstaat ook een harde onderbouwing voor de financiering van preventieve maatregelen, waardoor de gemeentelijke ambtenaren ook sterker staan richting de eigen bestuurders. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan:

  • Verwijderen/ snoeien van groen voor beter zicht;
  • Scheiden van fiets en autoverkeer;
  • Aanpassen van de maximum snelheid;
  • Aanbrengen van verkeersdrempels.

De feedbackloop wordt compleet door de Monitor Onveilige Wegsituaties te blijven benutten, waarbij we de stad steeds veiliger maken door preventieve maatregelen te nemen. Dit effect zien we in de tijd terug in een daling van het aantal ongevallen en meldingen over (on-) veiligheid, terwijl de verkeersintensiteit toeneemt naarmate de stad verder groeit.

Over Analyze

Analyze bestaat uit een team van enthousiaste en gedreven professionals op het gebied van Data Science, Data Engineering, Cloud Engineering, Geo-Analyse en Business Consultancy. Het is onderdeel van het team ‘Business Intelligence & Data Analytics’ van KBenP.

Analyze is ervan overtuigd dat data en technologie duurzaam bijdragen aan een betere wereld! Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van de verkeersveiligheid of het verminderen van de stikstofuitstoot. Dat zijn aandachtsgebieden waar Analyze zich op richt.