Parkeerdruk

Voldoende parkeergelegenheid zorgt voor tevreden bewoners en is dus bepalend voor de leefbaarheid in een wijk of gemeente.  Metingen van de lokale parkeerdruk zijn echter zeldzaam, omdat het verzamelen van deze gegevens tijdrovend en dus kostbaar is.

Luchtfoto van geparkeerde auto's in een straat.

Case # 3

Het kunnen parkeren van hun auto is voor veel bewoners en bezoekers een belangrijk aspect van de beleving van hun leefomgeving. Metingen van de lokale parkeerdruk zijn echter zeldzaam, omdat het verzamelen van deze gegevens tijdrovend en dus kostbaar is.

Het geautomatiseerd in kaart brengen van parkeerdruk van luchtfoto’s of satellietbeelden biedt hiervoor een kosteneffectief alternatief. De interpretatie van luchtfoto’s is eenvoudiger en leidt tot nauwkeuriger resultaten, maar met satellietbeelden kunnen grotere gebieden gelijktijdig in beeld gebracht worden.

In samenwerking met de gemeente Alkmaar en Analyze bv heeft het SPINlab van de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam verschillende methoden ontwikkeld om deze gegevens te verzamelen en te visualiseren. Dit onderzoek is onderdeel van de langlopende samenwerking tussen Alkmaar en VU en uitgevoerd met ondersteuning van het UMO project.model dat ontwikkeld is om de leefbaarheid in wijken te voorspellen, gebaseerd op de RIVM Leefbaarometer.

Dit model houdt specifiek rekening met de impact van verschillende factoren zoals groenvoorzieningen, verkeersdrukte, en sociale voorzieningen op de leefbaarheid van een gebied.

Een satellietbeeld van een straat met geparkeerde auto's en een parkeeroverzicht van een stad.
Uitsnede van een satellietbeeld met daaroverheen geprojecteerd de parkeervakken (linkerfiguur). Met behulp van beeldverwerkingsprogramma’s worden de gevulde parkeervakken (groen omlijnd) herkend. Op basis van de verhouding tussen gevulde en totaal beschikbaar parkeervakken kan de bezettingsgraad per wegsegment, wijk of buurt worden weergegeven (rechterfiguur).